יום רביעי, 21 באפריל 2010

מסמך ההחלטה של רת”א מעלה תהיות מדאיגות

אנשי מטה "שמיים נקיים" ביצעו מעבר יסודי על מסמך ההחלטה של רת"א אשר הועבר לעיוננו ע"י ראש העיר חיים ביבס ביום ד' בשבוע שעבר. בימים האחרונים העברנו לראש העיר התייחסות מפורטת למסמך, בכלל זה גם התייחסות מקצועית של מומחה תעופה עימו התייעצנו, אשר העלה תובנות חשובות ביותר.

ממסמך ההחלטה של רת"א עולות כמה וכמה תהיות מדאיגות:

  1. ממסמך רת"א עולה חשש כי נתיב הגישה המערבי החולף מעל השטחים הלא מאוכלסים של העיר נפסל בעקבות מגבלות ה-FAA לזווית הנמכה בתהליך LDA, בעוד בשדות תעופה באירופה מגבלות ה-FAA הנ"ל אינן חלות. כך למשל בשדה התעופה במרסיי בצרפת מבוצע הליך הנמכה בזווית זהה לזו בנתיב הגישה המערבי, בדיוק מסיבות של מניעת נזקי רעש לתושבי מרסיי . במלים אחרות, עולה חשש שמא תושבי מודיעין נדרשים לשלם את מחיר העלאת דרוג FAA של נתב"ג.
  2. למרות שהחלופה המזרחית (העדיפה לתושבי העיר) עוברת את תנאי הסף הבטיחותיים ומוגדרת ע"י רת"א רק כ"מעט פחות טובה" מאשר החלופה המרכזית, גם היא נדחתה ע"י רת"א. זאת בניגוד מפורש לסיכום עם שר התחבורה בביקורו במודיעין בספטמבר אשתקד, לפיו "מבין כל החלופות לנתיב נחיתה שעוברות את תנאי הסף הבטיחותיים, יבחר נתיב הנחיתה אשר ממזער את ההשלכות על תושבי העיר. "
  3. מדידות הרעש המצורפות למסמך רת"א כעדות כביכול לכך שאין בעיה ברמות הרעש להם יחשפו תושבי העיר, מתבססות על מטוס בואינג 767 ריק מנוסעים וממטען אשר נחכר במיוחד לטיסות הניסוי. לדברי מומחה תעופה עימו התייעצנו, מטוס 767 מלא במטען שוקל 20-25 טון יותר ממטוס ריק, ולכן מייצר רעש חזק יותר. במסמך עצמו מצויין כי מטוסי בואינג 747 מרעישים הרבה יותר. חמור מכך, המטוסים המרעישים ביותר הנוחתים בנתב"ג הינם בכלל מטוסים מתוצרת מזרחית, עליהם אסורה הכניסה לנמלי תעופה באירופה משום שהם מרעישים במיוחד. על מטוסים אלה לא מותקן ציוד RNAV ולכן הם בוודאי יבצעו את ההקפה מעל העיר. לתושבי מודיעין מעולם לא נמסרו תוצאות טיסות ניסוי במטוסים מרעישים אלה, ואין במסמך רת"א כל התייחסות לסוגי מטוסים אלה.
  4. אין במסמך רת"א שום אזכור לגובה הטיסה מעל העיר של 3,500 רגל שצויין בפרסומי העירייה. מסתבר כי נתון זה הועבר לעירייה בעל פה במסגרת פגישות עם נציגי רת"א, בעוד שבמסמך הרשמי של רת"א אין שום התייחסות לנתוני גובה טיסה בגוף המסמכים, ובאחד הנספחים המצורפים ההתייחסות היא לגובה טיסה של 2,300-2,700 רגל. מטבע הדברים, אמירות בעל פה הן מאוד נזילות.
  5. מסמך רת"א מצוין כי בשנת 2009 בוצעו על מסלול 30 בממוצע 37 נחיתות ביום חול, ו-26 נחיתות בימי סופשבוע. אולם לדברי ראש העיר בפרוטוקול הדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, נמסר אשתקד לבג"ץ ע"י רשויות התעופה כי מדובר ב-30 נחיתות ביום חול ו-20 נחיתות בימי סופשבוע (סה"כ 190 טיסות בשבוע) – דהיינו חריגה ממוצעת של 27% מהנתונים שנמסרו ע"י רשויות התעופה לבג"ץ.
  6. לדברי מומחה התעופה עימו התייעצנו, מספר הנחיתות על מסלול 30 בשנים 2010 ו-2011 רק יגדל, הן בעקבות השבתת מסלול 26 אשר עליו נחתו לא מעט טיסות ממזרח, והן בעקבות הגידול הממוצע של 5-10% לשנה בטיסות הנכנסות לנתב"ג.
  7. לאור הנאמר לעיל ובעקבות ההעדפה הברורה של ה-FAA לביצוע גישת LDA, המלצנו בתוקף לראש העיר להגדיר חסם חודשי קשיח של טיסות שיורשו לעבור מעל העיר, בהתבסס על הנתון של 5-10 טיסות ליום עליו הצהירה רת"א. במידה ורש"ת תחרוג מאותו גג עליון (150-300 טיסות בחודש), יש לעגן קנסות כספיים משמעותיים אשר יושתו על רש"ת ויהפכו חריגה מגג עליון זה למאוד לא כדאי עבורה.

מטה “שמיים נקיים” קורא לראש העיר חיים ביבס לעמוד איתן בפרץ, ולפעול בנחישות על מנת לעגן את האינטרסים של תושבי העיר. נותרו עוד נושאים פתוחים רבים הדורשים ליבון והבהרה עם רשויות התעופה, ויש למצות את התהליך עד תום. אל לרת"א לקבוע עובדות בשטח באמצעות פרסום נתיב הנחיתה שהועדף על ידיה מראשית הדרך, לפני שיסוכם על מענה ראוי לנושאים פתוחים אלה.

אנו תובעים את מימוש העיקרון שסוכם עם שר התחבורה, לפיו מבין כל החלופות לנתיב נחיתה שעוברות את תנאי הסף הבטיחותיים, יבחר נתיב הנחיתה אשר ממזער את ההשלכות על תושבי העיר. גם לשיטתה של רת"א ישנן כיום לפחות שתי חלופות שעברו את תנאי הסף הבטיחותיים.

2 תגובות:

  1. להלן תגובות לעדכון הנ"ל שהתקבלו מתושבים באמצעות המייל:

    כל הכבוד!

    חזקו ואמצו!!!

    בהצלחה לכולנו.
    _______________________

    לאור פרשת הולילנד
    מציע גם לבדוק מי קיבל כאן שלמונים
    למי יש אינטרס שגובר על אינטרס התושבים
    אני בטוח שימצא הגורם שמרוויח מכל הנושא
    אולי מי שמוכר לרשות את ציוד הנחיתה וכדומה

    _______________________

    08:17 (לפני 7 שעות)

    חזק ואמץ

    __________________

    מחזקת את ידכם במאבקינו הצודק.

    _____________________

    אנו,תושבי נוף איילון,שהצטרפנו לעצומה,תוהים אם המאבק לא מעביר את הטיסות מעל הישוב שלנו..............
    אשמח לקבל תשובה,בהקדם.

    ________________________

    שלום רב,

    האם ניתן לספק איזושהי השוואה בין מה שקורה היום בפועל לבין מה שעלול לקרות בעתיד?
    כבר כיום ישנם לא מעט טיסות שטסות מעל העיר, וחלקם מרעישות במיוחד. אני "נפגע" במיוחד מטיסות בשעות 23:00 - 00:00 שחלקן עושות המון רעש. אין לי מושג באיזה גובה הן טסות, "עוצמת" הרעש שלהן וכו'.

    _________________________________

    כל הכבוד על פעולותיכם ועל המאבק שאתם מנהלים בעבורינו!
    כאחד שעל מרפסתו הותקן אחד המיקרופונים שקלטו את רעש המטוסים בניסוי אני חייב להגיד שבאוזן בלתי מזויינת אין מה להשוות את הרעש שנגרם במהלך הניסוי לזה אשר אני חווה מידי פעם כאשר מטוס זה או אחר מנמיך מעל ביתי.
    בנותיי כבר התעוררו לא פעם בשל הרעש האדיר הזה וגם אני מודה שחשתי תחושת פחד למשמע מטוס המנמיך בכל שאון מעל הגג!

    עלו והצליחו!

    _________________________

    השבמחק
  2. אך בינתיים... במקום אחר בעולם...

    http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId=zb20100427_11212

    נראה כי סיפור ה-FAA הוא רק תירוץ על חשבוננו...

    השבמחק